Yoga, der giver sved på panden

July 4, 2018

Hot Yoga og indre ro er det nye hotte, bogstaveligt talt. Få fem gode råd herunder til en behagelig oplevelse med den hotte træningsform.

Yogacentrene popper frem i byerne som et tydeligt tegn på, at yoga bliver mere og mere populært herhjemme. Du kender helt sikkert mindst én i din omgangskreds, der dyrker regelmæssig yoga og elsker det.

Yogaen stammer fra Indien og er oldgammel, men har først de seneste år vundet indpas hos rigtig mange danskere, mænd som kvinder. Det er blandt andet tidens og samfundets øgede fokus på selvbevidsthed, en sund livsstil og kropsfokus, der har banet vejen for yoga som motionsform herhjemme. Yoga er en time, hvor man kommer i kontakt med sit indre jeg og giver tid til at fokusere på åndedrættet. Det er en disciplin, hvor man bliver mere smidig og får større kropsbeherskelse og -indsigt.

I dag findes der et utal af forskellige yogaformer, og det nyeste skud på stammen er Hot Yoga.

HOT YOGA

Hot Yoga er inspireret af varmen fra det indiske klima. Hot Yoga foregår i 40 graders varme og den høje temperatur stimulerer blodgennemstrømningen i kroppen og er med til at smidiggøre muskler, sener og ledbånd og modvirker dermed skader. Hot Yoga styrker hele kroppen, reducerer stress og giver øget energi og fokus. Det er en time i langsomt tempo med fokus på åndedrættet og mange oplever det som en meditativ time.

Grundet de høje temperaturer under Hot Yoga, aktiveres alle svedporerne og åbner op for sveddepoterne, hvorfor du sveder rigtig meget til en Hot Yoga klasse.

Vi giver dig her et par gode råd til en mere optimal oplevelse med Hot Yoga.

  1. Påklædning: Iklæd dig aldrig for meget tøj til en Hot Yoga time. Salen er meget varm, så du sveder derfor mere end normalt. Påfør dig træningstøj med stor bevægelighed og find yogatøj i god åndbar kvalitet. Stoftyperne Meryl og Suplex transporterer effektivt sveden væk fra kroppen.
  2. Væske: Sørg for at have drukket rigeligt med væske i løbet af dagen og inden timen. Slut yogatimen af med kokosvand, det hjælper mod dehydrering.
  3. Mæthed: Spis aldrig to timer før din Hot Yoga klasse begynder. En fyldt mave og varmen, kan give en tung og kvalmende følelse i kroppen.
  4. Udstyr: Medbring din egen yogamåtte og håndklæde, hvis du har dette. Eller lån det i dit lokale yogacenter.
  5. Perspirex: Hav altid antiperspirant Perspirex på til en Hot Yoga time. Påfør Perspirex om aftenen, og lad det tørre helt ind i ca. 5 min. Perspirex holder i 3-5 dage.

Namaste!