Tips til en bedre eksamensoplevelse

July 25, 2018

desk in a mess during learning with green blackboard in background

For nogle er foråret lig med eksamenstid. De mange timers læsning og undervisning skal nu stå deres prøve. Den grønne dug og tanken om at skulle præstere, kan gøre de fleste nervøse. Men det er der heldigvis råd for. Her følger et par gode tips, der kan være med til at give dig en bedre eksamensoplevelse:

Træk vejret langsomt

Når du bliver nervøs, har du en tendens til at trække vejret hurtigere. For at slappe af og få en normal vejrtrækning kan det hjælpe at trække vejret dybt ned i maven og puste ud, indtil du igen har kontrol over din vejrtrækning.

Husk at spise og drikke

Selvom mad og drikke ikke står øverst på listen over ting, du skal huske inden en eksamen, er det vigtigt, at du får noget at spise og drikke i tiden op til eksamen. Hvis du spiser sundt, forbliver dit blodsukker nemlig stabilt, og du holder hjernen og kroppen i gang. Af samme årsag skal du også huske at drikke vand, så du er klar til din præstation ved eksamensbordet.

Husk selvtilliden

Nervøsiteten kan ofte få os til at miste selvtilliden. Og til eksamen er manglende selvtillid det sidste, du har brug for. Men hvis du sørger for at være den bedste udgave af dig selv, kan du (forhåbentligt) få styr på selvtilliden. Sørg for at have tøj på, som du føler dig tilpas i, og sørg for at bruge en god antiperspirant, så du ikke skal bekymre dig om sved og lugt på den store dag. Sidst, men ikke mindst, kan du med fordel huske på, at det hele nok skal gå.

Held og lykke!