Gode tips til en skiferie uden generende svedlugt

July 25, 2018

Hvis du er skientusiast, kan du sikkert nikke genkendende til, at dit dyre skitøj efter en lang dag – eller en lang uge – på ski kan have fået kedelige svedmærker og en grim lugt af sved.

Her giver vi dig et par gode råd til at komme svedpletter og lugt til livs, så det eneste du skal tænke på, er at nyde ferien, det forhåbentligt gode vejr og at komme sikkert ned af pisterne…

Det er naturligt at svede – særligt, når man er fysisk aktiv. Men en grim svedlugt kan være generende både for en selv, men også for omgivelserne. Når du begiver dig ud på pisterne, er det derfor ikke helt ligegyldigt, hvad du vælger at tage på for hverken at fryse eller svede.

 

Vi giver dig her et par gode tips til en skiferie uden svedlugt:

Når du skal sammensætte din skibeklædning, gør du rigtig klogt i at klæde dig efter lag-på-lag princippet. Det inderste lag er skiundertøjet, som skal transportere varmen og sveden væk fra kroppen. Derfor skal det sidde tæt og være lavet af svedtransporterende materiale. Bomuld binder fugt, så vælg skiundertøj af enten uld eller kunststof. Uld varmer bedst og lugter mindst af sved, mens kunststof tørrer hurtigere og transporterer fugt bedst væk fra kroppen.

  • Det mellemste lag tøj skal give varme og transportere varmen, som kroppen selv danner, væk. Det kan være en trøje af f.eks. microfleece på overkroppen samt fleecebukser.
  • Det yderste lag skal være vind- og vandtæt. Det kan være svært at bevæge sig frit i en tyk jakke, så vi anbefaler skalbukser- og jakke. Det er vigtigt at tjekke jakkens vandsøjletryk, dvs. hvor meget vand, jakken kan modstå. Et godt tip er at gå efter en jakke, hvor vandsøjletrykket er 15.000 – 20.000. Derudover er det vigtigt, der er mulighed for god udluftning i jakken.
  • Det er en god idé både at have tynde og tykke handsker på. De inderste handsker bør være med uld eller et syntetisk materiale, så sveden kan ledes væk, og man ikke kommer til at fryse, fordi man har svedige hænder. Og når man så tager de yderste handsker af, har man ikke bare fingre.
  • Pas på dine dyre skistøvler! Sæt derfor dit fodtøj til tørre, når du kommer hjem efter en dag på ski. Der er oftest tørrerum på de fleste skisportssteder. Måske har du også et par gamle aviser, som du kan stoppe støvlerne med. De suger fugten til sig.
  • Vælg rigtige skistrømper i stedet for gamle, nordiske ragstrømper. Køb dem lange og bløde, så får du optimal parform og komfort. Et godt tip til at holde bakterierne nede på et minimum i dine skisokker er en skoldning af dem.

Har du allerede fået pletter eller den grimme lugt i tøjet, siger et husmoderligt råd, at med surt skal surt fordrives. Når du kommer hjem fra skiferien kan den grimme lugt kureres med klar, ufarvet eddike. Læg tøjet i blød i et par timer i en blanding af halvt eddike og halvt vand. Derefter skal det blot vaskes som normalt i maskinen, hvilket også vil tage eddikelugten.

Hvis du følger disse enkle råd, så er chancen for en tør skiferie langt større. Og har du brug for ekstra hjælp, kan du jo bruge Perspirex, der er udviklet til folk med behov for en ekstra effektiv antiperspirant. En enkelt påsmøring kan holde dig tør i op til fem dage og fås både til under armene samt til fødder og hænder. Du kan købe produkterne i Matas og på Apotekerne.

God skiferie!