Få styr på sveden, når du træner

July 3, 2018

Det er i virkeligheden meget enkelt: Det er sundt at leve et aktivt liv og få sved på panden. Og når du bevæger dig og træner igennem, sveder du. Men selvom det er sundt, er det ikke nødvendigvis altid behageligt at svede på løbebåndet, ved håndvægtene eller når du løber en tur i det fri. Læs mere herunder, og få gode råd til at håndtere sveden.

Om du træner ofte, engang imellem eller sjældent, oplever du med stor sandsynlighed at svede under træningen. Nogen sveder lidt, andre sveder meget, og sådan er vi alle forskellige. Sveden regulerer vores krops temperatur ved at nedkøle huden, så vi undgår at blive overophedet. Vi producerer normalt omkring én liter sved om dagen, men når vi er fysisk aktive, kan vi svede op til 10 gange så meget, som på én hel dag. Hvis du er én, der sveder meget under træningen, eller du bare synes, din sved er lidt irriterende, når du træner, er der her et par gode råd at hente:

 

  1. Sørg altid for at anvende en god antiperspirant. Perspirex holder dig fri for sved og svedlugt i op til 3-5 dage. Husk altid at påføre din antiperspirant om aftenen inden sengetid for at opnå den mest optimale effekt. Dine svedkirtler er nemlig mindst aktive om natten og absorberer derfor antiperspiranten bedst i de sene timer.
  2. Hvis du har langt hår, kan du sætte håret op i en knold og dermed holde nakke og skulderparti frit, så det får luft og bliver mindre varmt og svedigt.
  3. Hav altid et håndklæde ved hånden når du træner. Så er du klar til at tørre sveden væk fra panden. Et svedbånd om håndledet er også en god ide, til at tørre sveden væk, så du undgår at få det i øjnene.
  4. Efter træning skal du vente i 10 minutter med at gå i bad. Hvis du går direkte i bad, så får kroppen ikke lov til at køle af og den begynder hurtigt at svede igen. Du kan med god fornuft strække din krop ud i de 10 minutter.

 

Kilde: Iform