Fem gode råd til et bedre liv med hedeture

July 6, 2018

De fleste kvinder oplever hedeture i overgangsalderen – i større eller mindre grad. Læs med her og få fem gode råd til et bedre liv med hedeture.

Overgangsalderen er en proces, som alle kvinder skal igennem. Den betegner den periode, hvor vi skifter fra at være frugtbare til ikke længere at have ægløsning og menstruation og kan strække sig over mange år. Hormonsystemet ændrer sig, og de fleste kvinder oplever en større svedproduktion. Med overgangsalderen følger ofte også hedeture, hvortil vi herunder giver dig gode råd til selvhjælp og bekæmpelse af disse.

Hos de fleste kvinder indtræffer overgangsalderen i alderen mellem de 45-55 år og kommer ofte med symptomer som dårlig søvn, humørsvingninger, blødningsforstyrrelser og hedeture. De mange gener i overgangsalderen skyldes mangel og svingende produktion af de kvindelige kønshormoner, østrogen og progesteron.

Det er især de mange hedeture, der er karakteriserende for overgangsalderen, og de kan i gennemsnit vare 1-5 minutter, der kan virke anstrengende og fysisk udmattende. De mest almindelige symptomer på hedeture er, udover varme i ansigt og overkrop, også en stærkt øget svedproduktion, der kan påvirke livskvaliteten. Svedlugten ændrer sig ofte på grund af kroppens svingende hormonproduktion, og den indre termostat bliver derfor mere følsom. Typisk kan de natlige hedeture også forårsage søvnproblemer og et dalende energiniveau om dagen.

 

Her får du fem gode råd til en bedre hverdag med hedeture

  1. Vælg naturlige tekstiler såsom bomuld og viskose. Undlad at anvende de syntetiske stoffer som polyester og nylon, både i dagligdagen, men også som nattøj og sengetøj, for når du sveder, klæber det sig til kroppen.
  2. Spis planteøstrogener. Sojaprodukter, bælgfrugter og hørfrø indeholder større mængder planteøstrogener, der bevist lindrer svedeture og hedestigninger.
  3. Undgå så vidt mulig store mængder af kaffe, alkohol og stærkt krydret mad, ligesom stress og varme omgivelser alt sammen kan fremkalde hedeture.
  4. Brug en god antiperspirant. Den rigtige antiperspirant, som Perspirex, nedkæmper både svedproduktion og svedlugt, og er derfor oftest mere effektiv end en deodorant. Påfør Perspirex om aftenen og den beskytter mod sved og svedlugt i op til fem dage.
  5. Dyrk regelmæssig motion og lav vejrtrækningsøvelser. Det er bevist, at regelmæssig motion mindsker hedeture ved, at du sveder igennem på forhånd. Lav derudover også vejrtrækningsøvelser, mindfullness eller yoga, der hjælper med reducering af stress, der kan påvirke og frembruse hedeture.

 

Kilder:

 

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/kvindesygdomme/sygdomme/hormonbehandling/overgangsalderen/

http://voksnekvinder.dk/din-krop/lidelser/hedeture/149-10-rad-til-et-bedre-liv-med-hedeture.html

http://www.femina.dk/skoenhed/krop-velvaere/overgangsalder-4-trin-til-mildne-din-overgangsalder